Konsten att skriva nyheter

25 08 2008

Denna ‘nyhet’ skrev jag då det närmade sig släppet för Apple iPhone 3G i Sverige – den kanske mest hypade telefonen hittills (och det kanske det finns anledning till) men många av de nyheter som florerade på nätet, och inte minst på IDG.se var tämligen utvattnade och innehöll mycket luft. Och tydligen fortsätter IT24 på IDG med ‘tomluftskrivandet’.

Påminde mig mycket om när jag gick i grundskolan och Svenska-fröken ville att vi skulle skriva en uppsats om något, vilket jag gjorde. Tyvärr kan väl både jag ibland och folk i min närhet önska att jag pratade lika kortfattat, faktamässigt och kompakt som jag skrev. Men Svenska-fröken ville att jag skulle skriva mer.. MINST en A4 sida eller två och inte bara några få meningar, även om dessa meningar faktiskt innehöll det viktigaste. Så jag skrev då MED ÄNNU STÖRRE BOKSTÄVER just för att täcka sidan. Konstigt nog så blev hon inte riktigt nöjd med innehållet (kanske för att det var ganska densamma) men hon var ändå lite stolt för min uppfinningsrikedom.

Nåväl.. här kommer nu min artikel om ”Konsten att skriva nyheter”.

Svetten lackade på min panna medan temperaturen steg i rummet då jag frågade ut Telias Pressansvarige med barsk stämma..

-”Är det sant att ni blivit operatör för Apple iPhone?”
-”Vi hänvisar till vår pressrelease”
-”Var finner jag den?”
-”På vår hemsida?
-”Gotcha! Jag har inte sett någon sådan på vår sida!”
-”Med ‘vår’ sida menar jag Telia Soneras hemsida”
-”Åh..”
Knappar frenetiskt på tangentbordet och efter många misslyckade försök att komma åt TeliaSoneras hemsida (vilket beror på att datorn belastas av alla torrentar i bakgrunden och ett Vista som operativsystem på en top-of-the-art burk som en vanlig döing har råd till) så lyckas jag till slut finna pressreleasen.

-”Kul! Men då vet ni säkert också NÄR ni ska släppa Apple iPhone”, säger jag för att hoppas på en muntlig bekräftelse och att han kanske ska avslöja några mer detaljer, ty att de fått kontrakt på att få sälja den är allt i faktaväg som egentligen står på pressreleasen. Vem har egentligen brytt sig om det när vi har kunnat ‘privatimportera’ våra egna exemplar för bara två-och-ett-halvt-tusen riksdaler? Nää.. vi vill veta mer.. som om det blir ”samma gamla iPhone” (även om den piskade skiten ur Windows Mobiles och alla andra mobilers så kallade användarvänlighet), kommer den att kosta lika mycket här som där, kan man äntligen por^H^H^Hsurfa snabbare ute i vildmarken (läs: Rosengård är eld och lågor)
-”Inga kommentarer”
-”Och det betyder?”
-”Att jag har inget att säga om det”
-”Inte har eller inte får?”
-”Inga kommentarer”
-”Är det TeliaSonera eller Apple som sagt att ni inte får eller inte kan säga något?”
-”Inga kommentarer”
-”Kommer det att bli en ny iPhone?”
-”Det blir NYA iPhones, ja.. vi säljer inte begagnade”
-”ehh.. jag menar.. blir det en ny MODELL av iPhone med andra funktioner än den de säljer just nu?”
-”Inga kommentarer”
-”Vad kommer den att kosta då?”
-”Inga kommentarer”
-”Kontantkortslösning eller bara med abonnemang?”
-”Inga kommentarer”
-”Kommer någon av era konkurrenter att också få sälja den eller har ni fått ensamkontrakt av Apple?”
-”Inga kommentarer”
-”Är äpplet långt från päronet?”
Två sekunders tystnad..
-”Inga kommentare”
-”Kan du bara säga ‘Inga kommentarer’ ?”
-”Det kan jag inte yttra mig om”

Suck

-”Tack för ett mycket givande samtal”, säger jag till slut, lätt uppgivet.
-”Det var så lite så”
-”Jotack, det vill jag lova att det var.. väldigt lite”, säger jag och slänger på luren. Bara att få tag på personen i fråga tog två dagar och fjorton omkopplingar inom Telia. Tack för den!

Dagarna efter så får vi också bekräftat av Steve Jobs (han på Äpplet ni vet) att iPhone kommer till Sverige. Men han avslöjar också att den kommer den 11 Juli 2008 kl 19.00 – intressant med tanke på att det inte finns någon levande på Telia som ens svarar i telefonen efter kl 14.00-tiden. Månnetro att det är eftermiddagskaffet de är fullt upptagna av då?

Vi ringer upp Telias pressansvarige igen.. denna gången vill Sigge inte medverka med sitt namn.
-”Nu vet vi att iPhonen ska släppas den 11 Juli..”
-”Det visste vi”
-”……………!!! (Å-fan, det menar du inte, tänker jag ilsket en sekund) Ja, men kan ni säga nåt mer om tid och plats kanske?
-”Vi hänvisar till vår pressrelease”
-”Var finner jag den?”
-”På vår hemsida?
Återigen gräver jag i både Telias och TeliaSoneras hemsidor men finner inget. Frustrerad vänder jag mig om till luren och gormar -”VAR I H-E DÅ???” i ren frustration över att dels inte funnit något, dels för att jag varit tvungen att stänga ner torrentarna medan jag letade på deras hemsida. Vista underlättade inte frustrationen.
-”Det får jag inte yttra mig om”, säger Sigge.
-”

-”Varför kom ni inte ut med någon information på er hemsida när Apple väl avslöjat datum och operatörer i de olika länderna, inklusive Sverige?”
-”Ehh.. vi sov.. eller.. i alla fall jag.. så jag vet inte så mycket om varför.”
-”Kommunicerar ni inte med varandra?”
-”ko-mu-ni-ser-va???”
-”PRATAR ni inte med varandra?”
-”Nää.. telefonnätet är ofta mer nere än uppe och när det väl är uppe så vet vi inte vem vi ska ringa till för vi vet inte riktigt vem som gör vad.”
-”Så hur Kommunicerar ni med varandra då?”
-”ko-mu-ni-ser-va???”
-”SKRIVET ni till varandra?!”
-”Nä, jo, just det.. fast mestandels så skickas posten runt bara eller fastnar i IT-avdelningens spam-filter så den får Gösta springa och tömma stup i kvarten.”
-”Va!?”
-”Gösta får springa och tömma stup i kvarten.. papperskorgen.. eller runda arkivet som vi brukar skämtsamt säga.. höhö.”
-”Vi använder sällan datorerna.. de är för.. konstiga.. funkar liksom inte som VI vill. Så vi använder papperslappar. Fungerar bra och krashar inte mitt i när man skriver eller läser. Fast ibland kommer Bengta och stör och det kan vara nog så irriterande. När jag tänker efter så är det kanske Bengta som stört Hasse när han skulle peta in det där om aj-fånen på det däringa InterNätet.”
-”Men.. kunde inte Hasse eller vem det nu är som har hand om hemsidan skrivit in det långt tidigare när ni väl visste när iPhone skulle släppas av TeliaSonera och sätta ett datum i framtiden för visning av sidan, dvs dagen efter Steve Jobs framförande om releasen?”
-”Kan man det??”
-”JAA!”
-”Å-fan..”

En stund förflyter medan jag hör hur han tänker i luren.. det låter ungefär som.. tandgnissel.. men det skulle visa sig bara vara slö-vevande på en pennvässare, för strax efter hörde man honom mumla och en krafsande efter en penna. F-n om han inte långsamt bokstaverade varje ord han skrev också!?! -Det här kommer att ta tid, tänkte jag och började fundera om jag skulle ringa tillbaka senare men avslog det snabbt i min hypersnabba tanke eftersom jag inte hade ätit lunch än och det skulle ta minst en eftermiddag innan jag kom fram igen hos honom. -Bäst att ta hornen i pannan, tänkte jag, .. eller hur de nu var.. och så frågade jag honom vad han höll på med.
-”Jag.. skriver.. ett PM.. till.. nästa gång.”, säger han stakandes medan han skriver vidare. ”Fan..”
-”Vad är det?”, frågade jag.
-”Har du suddgummi på dig?”
-”Njae..”, svarar jag lite lätt skruvandes.. ”Inget SÅNT gummi”..”Förresten.. vad hjälper det dig om JAG har suddgummi.. du är ju, så att säga, en bit borta.”
-”Borta”, hör jag han mumla.. ”mmm.. äh, strunt samma. Det är ändå ingen annan som kommer ihåg så varför skulle jag komma ihåg.. det.. hmmm..”

http://www.idg.se/2.1085/1.164390

http://www.idg.se/2.1085/1.164426

http://www.idg.se/2.1085/1.167069

http://www.idg.se/2.1085/1.167083

http://www.idg.se/2.1085/1.167247

http://www.idg.se/2.1085/1.168485

http://www.idg.se/2.1085/1.183852

http://www.idg.se/2.1085/1.211437

Kanske lite mer läsvärda artiklar än ovanstående länkar..

http://sydsvenskan.se/Misstankta-kvinnan-skyldig-till-mord

http://sydsvenskan.se/Swinger-vill-starta-klubb-i-Malmo

http://sydsvenskan.se/Brandgula-piratskyltar-ska-radda-liv

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/den sjätte_smaken

Och artiklar vars innehåll är ute på fel spår..

http://sydsvenskan.se/Amiralsgatan-i-ny-skepnad-ska-ge-liv-at-Rosengard

Åtgärder

Information

Kommentera

